Дисперсія світла. Спектральний склад світла. Кольори
Мета уроку: сформувати уявлення про дисперсію світла, про спектральний склад білого світла, про кольори та їх сприймання.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: Перезентація, проектор, призма, фос.
План уроку:
1. Актуалізація знань учнів.
2. Чи є біле світло простим?
3. Спектральний склад світла.
4. Дисперсія.
5. Кольори та барви в природі.
6. У загальнення та закріплення матеріалу.
Зміст уроку
Актуалізація знань учнів
Слайд №2
Бесіда за питаннями
1. Який кут називають кутом падіння променя на поверхню?
2. Який кут називають кутом заломлення променя?
3. Що таке заломлення світла?
4. Сформулюйте закони заломлення.
5. Визначте за рисунком, на якому показано заломлення світла, по який бік від межі міститься скло, а по який — повітря.
Вивчення нового матеріалу
Ми не завжди звертаємо увагу на красу навколо нас. Проте спробуйте подумки замінити зелену траву, синє небо, розмаїття квітів на їх чорно-білі зображення! Ви відразу відчуєте, як змінився навколишній світ, наскільки біднішим він став. Що ж таке колір? Чому різні тіла відрізняються забарвленням?
Показ слайдів (краса) Слайд №3
З давніх часів існує повір'я: хто пройде під веселкою, той на все життя залишиться щасливим. Казка це чи правда? Чи можна пройти під райдугою і стати ЩАСЛИВИМ? Розібратися в цьому допоможе одне дивовижне фізичне явище - дисперсія.
Слайд №4
Слайд №5
Слайд №6
Слайд №7
Сучасні погляди на природу кольорів базуються на відкриттях великого англійського вченого Ісаака Ньютона. Він знав, що коли пропустити через призму широкий пучок білого світла, то цей пучок не тільки відхилиться: краї пучка набудуть забарвлення. Міркуючи над цим, юний Ньютон здогадався: треба пропускати не широкий, а вузький пучок світла! Такий пучок він отримав, пропускаючи сонячне світло через невеликий отвір у віконниці. Пропустивши потім цей пучок через призму, він отримав на екрані (білій стіні) смугу з райдужним забарвленням – спектр сонячного світла. Насправді в цьому спектрі безліч кольорів, але умовно виділяють сім ділянок спектра (за аналогією з сімома нотами!): червоне світло, жовтогаряче, жовте, зелене, голубе, синє, фіолетове. Отримання спектра за допомогою призми. Висновок Ньютона був однозначним.
Біле світло не є простим, воно є сумішшю всіх кольорів спектра.
Демонстрація досліду Ньютона
Чому ж ці кольори розділяються після проходження через призму? Пояснення просте: ми знаємо, що світло двічі заломлюється і в результаті відхиляється від початкового напряму. Очевидно, різні «складові» білого світла заломлюються по-різному (показник заломлення скла різний для них) і тому відхиляються на різні кути: фіолетове світло — на найбільший кут, червоне — на найменший. Таким чином, промені різного кольору потрапляють на різні ділянки екрана.
Слайд №8, 9
Показник заломлення світла залежить від його кольору. Це явище називають дисперсією світла.
Слайд №10-14
Додаванням різних кольорів спектра можна отримати біле світло.
Чому при однаковому сонячному світлі ми бачимо стіну білою, автомобіль чорним, а листя дерев зеленим? На перші два питання можна відповісти відразу. Стіна відбиває майже все сонячне світло, а пофарбована поверхня корпуса автомобіля майже не відбиває світла (до речі, саме через поглинання світла чорні поверхні можуть досить сильно нагріватися). Що ж до зеленого листя, то воно відбиває світло вибірково: добре відбиває зелену складову білого сонячного світла та досить слабо — всі інші частини спектра. Тому відбите світло вже не є білим, воно набуває зеленого відтінку. Саме таким чином пояснюється дія червоної, жовтої або якоїсь іншої фарби.
Слайд 15-20.
Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу
Бесіда за питаннями
Задача 9.2. Чи відбиватиметься червоне світло від зеленої поверхні? Від білої?
Задача 9.4. Чи відбиватиметься синє світло від зеленої поверхні? Від чорної?
Задача 9.7. Якого кольору може бути поверхня, якщо від неї добре відбивається червоне світло?
Якщо залишився час
А зараз давайте відпочинимо та ознайомимось зі значення кольору в житті людини.
Домашнє завдання.
- Вивчити конспект.
- Реферат «Значення кольору в житті людини». Творче завдання
|